top of page
Camilla Waltin

Circana rapporterar att de globala leksaksförsäljningarna har stabiliserats

Circana:s rapport fokuserar på detaljhandelsförsäljningen inom den globala leksaksindustrin under första halvåret 2024. Hittills i år har fyra av de 11 leksaks kategorierna som Circana följer haft en försäljningsökning.


Circana har släppt siffrorna för leksaksförsäljningen under årets första halvår i 12 globala marknader (G12), inklusive Australien, Belgien, Brasilien, Kanada, Frankrike, Tyskland, Italien, Mexiko, Nederländerna, Spanien, Storbritannien och USA.


På G12-marknaderna minskade försäljningen i dollar med 1 procent från januari till juni 2024, jämfört med samma period 2023, till 24,5 miljarder dollar, medan det genomsnittliga försäljningspriset låg kvar på samma nivå som förra året, 611,57 dollar, enligt Circana's Retail Tracking Service.


Byggsatser fortsätter vara den främsta drivkraften bakom branschens prestationer med en försäljningsökning på 20 procent, följt av utforskande och andra leksaker som ökat med 5 procent, samt gosedjur och fordon som vardera ökade med 1 procent.


Trots en kraftig nedgång på 19 procent hittills i år vid de globala biograferna, enligt Box Office Mojo, stod licensierade leksaker för 32 procent av den totala leksaksmarknaden (värde) under första halvåret – vilket är fem procentenheter högre än samma period 2021 och försäljningen ökade med 6 procent jämfört med 2023.


Pokémon ligger fortfarande på första plats bland de största varumärkena och licenserna globalt, följt av Squishmallows (Jazwares), Star Wars (Disney), Marvel Universe (Disney) och Hot Wheels (Mattel). De fem främsta egenskaperna utmanas dock av innovativa nya och expanderande varumärken som anpassar sig till den ständigt föränderliga konsumentmarknaden. De fem största tillväxtegenskaperna hittills i år inkluderar Lego Icons, som är riktat mot äldre konsumenter, NBA-sportlicensen, den nya samlarlinjen Miniverse från MGA Entertainment, barnens tecknade serie Bluey (BBC) och olika Disney-hits.


Efter ett svårt år 2023, då inflationen började påverka konsumenternas köpkraft kraftigt, är Circana glada att kunna rapportera att leksaksförsäljningen stabiliserats under första halvåret 2024, både när det gäller värde och antal sålda enheter, då genomsnittliga priser ligger kvar på samma nivå som förra året, säger Frédérique Tutt, global rådgivare för leksaksindustrin hos Circana.


Källa: ToyWorld

13 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

Commenti


bottom of page