top of page

Julhandeln gav e-handeln en välbehövlig skjuts

Camilla Waltin

Svensk Handels E-handelsindikator för december 2024 visar att julhandeln gav e-handeln ett lyft. Omsättningen för månaden uppgick till 16,4 miljarder kronor, en ökning med 4 procent jämfört med december 2023.


Trots detta minskade omsättningen med över en miljard jämfört med november, vilket markerar första gången som novemberhandeln på nätet överträffade decemberhandeln sedan mätningarna startade 2020.


Black Friday dominerar julhandeln

Trenden visar att allt mer av julhandeln flyttas till november, då kampanjer som Black Friday lockar konsumenter att handla sina julklappar tidigare. Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel, förklarar att konsumenternas jakt på rabatterade priser, i kombination med ökade levnadskostnader, driver denna förändring.


Konkurrens från utlandet

En betydande utmaning för svenska e-handlare är konkurrensen från utländska aktörer. I både november och december handlade 21 procent av svenska konsumenter från utlandet, och hela 10 procent av e-handelsomsättningen gick till utländska företag. Särskilt de kinesiska lågprisplattformarna Temu och Shein har ökat i popularitet – 17 procent av konsumenterna, motsvarande cirka 1,3 miljoner svenskar, uppger att de köpte julklappar från dessa aktörer.


Press på svenska handlare

Denna utveckling skapar oro bland svenska handlare och sätter press på prisnivåer och affärsmodeller. Per Ljungberg betonar vikten av politiska åtgärder för att hantera de kinesiska e-handelsjättarnas dominans.


Vi välkomnar att både regeringen och oppositionen engagerar sig i frågan, säger Ljungberg.

E-handelsindikatorn för december 2024 ger en tydlig bild av hur konsumentbeteenden förändras och hur svenska handlare står inför stora utmaningar i en alltmer globaliserad marknad.

1 visning0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

Comments


bottom of page