top of page

Efter sommaren 2025 – försäljning och trender

Sommaren 2025 är till ända och vardagen är åter i full gång i leksaks- och babybranschen. För många aktörer har det varit en period fylld av både soliga försäljningsdagar och nya möjligheter.


Lek- och Babybranschen har gjort en kort avstämning med några av branschens företag för att få en bild av hur sommaren utvecklade sig. Vilka trender, satsningar och utmaningar väntar när vi nu går in i höstsäsongen? Juli för Gekås blev en rekordmånad, men hur gick det för Leklust, Lekextra och Lekia? Lego har fortsatt sålt väldigt bra för flera aktörer, men har några andra leksaker och babyprodukter fångat konsumentens intresse den här sommaren?


ree

Hej VD Patrik Levin! Hur har sommarens försäljning varit för Gekås? Berätta gärna mer om er rekordsommar.

Vi har haft en fantastisk sommar i våra verksamheter, där juli månad blev en riktig rekordmånad i alla våra verksamheter. Det är den största julimånaden någonsin i varuhuset med en ökning med drygt 5 procent mot förra året. Juli 2025 blev också bästa månaden någonsin för våra verksamheter med restauranger och shoppingboenden. Ökningen i juni och juli är 61 miljoner kronor eller 4,6% jämfört med 2024. I sommar är Leksaker den avdelningen som ökat mest, jämfört med förra året är ökningen 14%. I Varuhuset har även Livsmedel samt Dam- och Barnkläder sålt bra i sommar.


Har några produkter eller kategorier sålt extra bra? Någon överraskning?

Under 2024 gjorde vi en stor satsning på Lego, vilket gett stor effekt med en kraftig försäljningsökning. Även spel och pussel haft en fantastisk ökning på hela 31%, där ser vi att det främst är spel för vuxna som står för en stor del av ökningen. Bara spel för vuxna har ökat med 45%. Samlarkort är ytterligare en produktgrupp som trendat under året och i sommar har försäljningen tredubblats.


Hösten närmar sig! Har ni några nyheter eller satsningar inför den säsongen som du kan dela med dig av?

Artiklar som riktar sig till så kallade ”Kidults” så som samlarleksaker är något som vi ser ökar. Vi har höga förväntningar på nya produkter inom spel och Lego som är på väg in inom kort. En återkommande aktivitet hos oss är Gekåsdagarna som i höst går av stapeln 11-13 september, denna gång har vi stort fokus på barnaktiviteter så som: Legohav, rita Pippi med Micki, träffa Bamse, Morganloppet och fiskdamm. Många av aktiviteterna under Gekåsdagarna genomförs i samarbete med våra leverantörer.


ree

Hej Pernilla Sandström, Detaljistchef / CCO på Lekia! Hur har sommarens försäljning varit för Lekia – både i butik och online?

Vi har haft en stark försäljningssommar. Juni bjöd inte på det bästa vädret, men när skolorna slutade och sommarvärmen kom tog försäljningen fart på allvar – en positiv utveckling som har fortsatt in i augusti. Även online ser vi en tydlig tillväxt som stärker hela vår omni-affär.


Grattis, roligt att höra! Vad blev storsäljaren sommaren 2025?

Klassiska sommarfavoriter som vattenlek, bollar och annan utelek har som alltid varit storsäljare. Samtidigt märker vi ett växande intresse för spel och aktiviteter som hela familjen kan göra tillsammans. Inför hösten ser vi fortsatt stark efterfrågan på pyssel och spel, och Halloween växer sig större för varje år.


Pyssel är alltid roligt! Har ni några nyheter eller satsningar inför hösten?

Vi arbetar ständigt med att utveckla våra butiker och öppna nya Lekia-enheter. Vi ser våra kunders behov och utvecklar kontinuerligt vårt erbjudande för att skapa en ännu bättre upplevelse – både i butik och online.


ree

Hej där Per-Olof Svensson VD för Leklust. Nu när vi kan summera sommaren - hur har sommarförsäljningen varit för er?

Vi i Leklust är jättenöjda med sommarförsäljningen. Det fanns en viss oro inför sommaren med tanke på att vi genom åren sålt stora antal av större pooler som genererat mycket omsättning, den försäljningen har minskat och därför fick vi tänka om och andra vår inriktning vad gäller dragarna i våra kataloger. Juni blev ett plus på över fyra procent och juli blev ännu bättre med en ökning på sju procent.


Roligt att höra! Har ni sålt extra stora volymer av någon leksak?

Det har så klart sålts mycket sommarlek under sommaren men vi ser fortfarande att det säljs stora volymer av de varor vi väljer att aktivera extra tufft i våra kataloger, samtidigt känner vi att försäljningen på ”vanliga” leksaker ökat under denna sommar. Det kan så klart bero på vädret då det i stora delar av landet varit varannandags väder.

Vi i Leklust känner att vi har ett bra koncept med att dela ut alla våra kataloger under året och kommer fortsätta med att vara aktiva med varor till bra priser.


ree

Hej Lotta Svarén, kedjeledare på Lekextra. Hur har sommarens försäljning varit för Lekextra?

Sommaren har varit stabil och bra för våra butiker. Lite beroende på var vädret och turisterna befunnit sig så har försäljningen varit väldigt positiv, medan andra kämpar lite extra.


Har någon lesak sålt som tåget?

Bad och badlek har äntligen fått fart i och med sommarvärmen i år och squishisar och Pokemonkort har gått som tåget. Vi ser fortsatt att Lego går starkt och att åldern ökar till att även innefattar de unga vuxna som kunder i våra butiker.


Intressant! Har ni några nyöppningar på g inför hösten eller något annat spännande att dela med er av?

Vi har några nyöppningar på gång, vilket är väldigt kul i lite osäkra tider. Kombinationen godis och lek har varit ett bra koncept och vi kommer få en ny butik i Piteå där BeeSweet satsar på större lokal och tar in lek i sitt sortiment. Övriga är inte helt klara än så vi får återkomma med dom. Vi har även öppnat upp för ytterligare samarbetsvägar inom vårt koncept i Sverige. Vi expanderar även stort i Norge där vi fått med oss ett stort antal nya butiker, vilket även styrker Lekextra i Sverige. Vi ser väldigt ljust på vägen framåt.

 
 
 

留言


Logo_utan_tagline_blue_Lek_Baby.png

Lek- och Babybranschen ska se till att alla som säljer leksaker, spel, hobby-, barn - och babyprodukter i Sverige är införstådda med gällande lagar och förordningar.

Alla som arbetar med produkter inom våra områden ska vara medlemmar och vi ska verka för att inga farliga leksaker eller barn- och babyprodukter kommer in i landet.

Lek- och Babybranschen,
Vänersborgsvägen 5, 746 34 Bålsta, Sweden

MENY

POLICY

Användarvillkor
Copyright © 2020
bottom of page