LEGO och Playmobil prisas i European Play for Change Awards
- Camilla Waltin
- för 12 minuter sedan
- 1 min läsning
Vid den sjätte upplagan av European Play for Change Awards, arrangerad av Toy Industries of Europe (TIE), utsågs LEGO, Playmobil och Learning Resources till guldmedaljörer. Utmärkelserna lyfter fram företag som på olika sätt bidragit till mångfald, hållbarhet och lärande genom lek.
I kategorin Mångfald & inkludering vann LEGO Group guld för sitt samarbete med Hidden Sunflower Campaign, som ökar medvetenheten om osynliga funktionsnedsättningar.
Miniland tog silver för sin Create Your Own Personalised Doll, som låter barn spegla sig själva i sina dockor, medan Mattel fick brons för en Barbie Fashionista-docka med synnedsättning.
I kategorin Livskunskap gick guldet till Learning Resources för Campfire Chatmallows, som stärker barns berättarförmåga. Samma företag tog även silver för Cooper the STEM Robot. Brons delades mellan KOSMOS, för ett bygg- och robotprojekt för äldre barn, och Miniland för produktlinjen Allies in Play, som motverkar mobbning.
I kategorin Hållbarhet belönades Playmobil med guld för sitt initiativ att tillverka PLAYMOBIL Junior-serien av 90 % biobaserad plast och för sitt breda hållbarhetsarbete.
Smoby Toys fick silver för Mud Kitchen, gjord av 90 % återvunnen plast, och brons gick till D&R Denkriesen och Mattel för hållbara spel- och fordonskoncept.
Prisutdelningen ägde rum i Bryssel den 18 november 2025, där TIE samlade branschaktörer och EU-företrädare för att hylla årets mest nyskapande och ansvarstagande initiativ.
– Årets vinnare visar verkligen det bästa av leksaksbranschen när det gäller inkludering, hållbarhet och lärande, säger John Baulch, ordförande för juryn och utgivare av Toy World Magazine.






Kommentarer