Brand Licensing Europe 2025 lockar rekordpublik och fler utställare än någonsin
- Camilla Waltin
- 14 okt.
- 2 min läsning
Brand Licensing Europe (BLE) slog rekord i år och nådde sitt mål att stärka den europeiska närvaron – ”E:et” i BLE. Mässan samlade sin största europeiska publik hittills, med en 8 % ökning av besökare från Frankrike, Italien, Tyskland och Spanien, och en 2 % total ökning av besökarantalet jämfört med förra året. Antalet utställare ökade dessutom med 9 %, vilket gör 2025 års upplaga till den största i mässans 26-åriga historia.
BLE stärker därmed sin roll som Europas nav för varumärkeslicensering och brand extension, i takt med att marknaden fortsätter växa. Enligt Licensing International steg detaljhandelsförsäljningen av licensierade produkter i Europa med 3,4 % under 2024 till 79,3 miljarder dollar – snabbare än den generella detaljhandeln.
– Den europeiska varumärkeslicensmarknaden är inte bara stark – den blomstrar, säger Ella Haynes, event director för BLE.
Årets mässa samlade 268 utställare på en rekordstor yta, från globala jättar som Paramount, Warner Bros., Netflix, Mattel och Hasbro till livsstilsvarumärken som V&A, Moulin Rouge, Natural History Museum, Chupa Chups och Guinness.
BLE 2025 bjöd också på en rekordstor Brands & Lifestyle Zone och ett växande Sports Zone, där flera sportorganisationer och turneringar fanns representerade – bland annat Champions League, Tour de France och Rugby World Cup.
En tydlig trend under årets evenemang var ”kidult”-fenomenet, där vuxna konsumenter i allt högre grad omfamnar sina favoritkaraktärer och nostalgiska varumärken. Andra samtalsämnen var Gen Alpha, TikTok-shopping och storytelling i licensiering.
Trots global osäkerhet visar branschen stark tillväxt:
– I en tid där AI och digital kommunikation dominerar är personliga möten och relationer viktigare än någonsin. BLE spelar en avgörande roll i att föra samman branschen, säger Anna Clarke, SVP Licensing, Informa Markets.
Nästa Brand Licensing Europe äger rum 6–8 oktober 2026 på ExCeL London.
Brand Licensing Europe är Europas största årliga evenemang för licensiering och varumärkesutveckling, med över 2 500 varumärken och 7 500 deltagare från hela världen.






Kommentarer