top of page

E-barometern Q1-2024

36% av e-handlarna upplever att konkurrensen från utländska e-handelssajter har blivit större än tidigare.


I år syns en stark uppgång för e-handelsköp från Kina, som nu toppar listan.De två kinesiska lågprisjättarna Temu och Shein har exploderat i popularitet och det är till stor del dessa bolag som gjort att Kina ligger i topp. Det är de låga priserna som gör att Kina sticker ut.


Barnartiklar och leksaker har inte kunnat mätas denna gång heller.


Den totala branschutvecklingen för e-handeln blev blygsamma 1%. Inte helt oväntat så hamnade apoteksbranschen med en e-handelstillväxt på 14 procent.


Även om inte vår bransch finns med i rapporten så finns det en hel del intressant information att ta del utav i rapporten.


Mer än hälften av konsumenterna nyttjar i dagsläget cirkulära tjänster på nätet. Second hand är det vanligast nyttjade alternativet, där den yngre åldersgruppen utmärker sig. 7 av 10 konsumenter i åldrarna 18–29 handlar second hand


24 visningar0 kommentarer

Comments


bottom of page