Nordby ny etta bland Sveriges köpcentrum – Erikslund toppar handelsplatserna
- Camilla Waltin
- för 3 dagar sedan
- 2 min läsning
Omsättningen i Sveriges 371 köpcentrum och handelsområden ökade med över 6 procent under 2024, visar den nya rapporten Svenska Köpcentrum från HUI och NCSC (Nordic Commercial Spaces & Communities). Tillväxten är därmed tre gånger så hög som för detaljhandeln i stort, som ökade med 2,2 procent till totalt 957 miljarder kronor.
Av den totala omsättningen kom 190 miljarder kronor från landets 226 köpcentrum och 195 miljarder från 145 handelsplatser. Köpcentrum ökade med 6,4 procent, medan handelsplatserna växte 6,9 procent – en utveckling som till stor del drivs av aktörer inom handel med brett sortiment som Rusta, Jula och Clas Ohlson, där försäljningen steg med 9 procent.
Kosmetika och skönhet är årets starkast växande kategori med en ökning på 16 procent, medan skohandeln tappade 9 procent.
Topp 10: Sveriges köpcentrum med högst omsättning 2024
Nordby Shoppingcenter, Strömstad
Westfield Mall of Scandinavia, Solna
Emporia, Malmö
Westfield Täby Centrum, Täby
Nordstan, Göteborg
Väla Handelsområde, Helsingborg
Sickla Köpkvarter, Nacka
Frölunda Torg, Göteborg
Charlottenbergs Shoppingcenter, Eda
Farsta Centrum, Stockholm
Nordby Shoppingcenter kliver därmed upp som ny etta och petar ner Mall of Scandinavia till andraplats. Emporia klättrar kraftigt till en tredjeplats, medan Nordstan tappar och Täby Centrum håller sin position.
Topp 10: Sveriges handelsplatser med högst omsättning 2024
Erikslund och Erikslund Shoppingcenter, Västerås
Gekås Ullared, Falkenberg
Barkarby Handelsplats och Stockholm Quality Outlet, Järfälla
Tornby Handelsområde och i-Huset, Linköping
Kungens kurva Handelsområde, Heron City och Kungens kurva shoppingcenter, Huddinge
Sisjön och Högsbo, Göteborg
Birsta Köpstad och Birsta City, Sundsvall
Ingelsta Handelsområde och Ingelsta Shopping, Norrköping
Nordby, Strömstad
Boländerna och Boland City, Uppsala
Även här sker ett skifte i toppen – Erikslund tar över förstaplatsen från Kungens Kurva, som tappar flera placeringar.
Rapporten visar tydligt att köpcentrum och handelsplatser fortsatt står starka i en tid av förändrade konsumentbeteenden, och att upplevelse, brett sortiment och regional förankring är nycklar till framgång.
Kommentarer