top of page

Shein utreds av Konsumentverket och EU:s konsumentskyddsmyndigheter

Camilla Waltin

Den 5 februari 2025 meddelade EU-kommissionen att en utredning har inletts av den kinesiska e-handelsjätten Shein. Syftet är att granska om företaget följer EU:s konsumentlagstiftning. Tidigare har en liknande granskning riktats mot Temu.


Utredningen fokuserar på flera EU-direktiv, däribland:


  • Direktivet om otillbörliga affärsmetoder, som ska förhindra vilseledande marknadsföring.


  • Konsumenträttsdirektivet, som reglerar vilken information konsumenter ska få vid onlineköp.


  • Direktivet om oskäliga avtalsvillkor, som förbjuder obalanserade avtalsvillkor.


  • Prisindikationsdirektivet, som styr hur prisreduktioner annonseras.


  • E-handelsdirektivet, som reglerar transparens och digitala kontrakt.


När utredningen är färdig kommer myndigheterna att informera Shein om resultaten. Informationen omfattas av sekretess fram tills dess att ett officiellt besked kan ges till allmänheten.


Utredningen presenterades samtidigt som EU-kommissionen släppte en rapport om säker och hållbar e-handel. Rapporten belyser vikten av tillsynsmyndigheters arbete för att säkerställa att digitala marknadsplatser följer gällande konsumentskydds- och produktsäkerhetsregler.

 
 
 

Comments


bottom of page