Sök
  • jennifer76560

Handelns stora dag fullspäckad med program

Handelns stora dag kan man tveklöst kalla Retail Arena som den 20 oktober arrangerades av tidningarna Dagens Industri och Market. Bara genom att läsa kort om varje inslag kan du här få en bild av vad som är hetast i handeln just nu. Dagen avslutades med att man korade vinnare av Retail Awards i olika kategorier.

Så här såg programmet ut:

Handelns transformation - trender och strömningar som påverkar dagens detaljhandelH David Sandberg, managing director & partner BCG Handeln genomgår en större omvandling än på länge, som kantas av både möjligheter och utmaningar. Hur har transformationen sett ut så här långt och vilka trender kommer dominera framöver?

Strategiskt samarbete - våra framgångsfaktorer och lärdomar Johan Lagercrantz, vd MatHem och Peder Apelgren, CDO Clas Ohlson Hur har samarbetet mellan MatHem och Clas Ohlson gått? Hur tänker aktörerna framåt för att lyckas?

Phygital commerce - the promising future of retail Lars Kry, vd Nexer Group Jörgen Jedbratt, senior partner, Kairos future De senaste årens digitalisering har förskjutit fokus mer mot e-handel och ställer därmed den fysiska kanalen i nytt ljus där digitala redskap, tjänster och tekniker kan överbrygga gapet. Den fygitala shoppingupplevelsen är i antågande takt med att konsumenterna blir mer digitalt erfarna. 61 % av konsumenterna säger sig vara mer benägna att shoppa varumärken som använder immersiv teknologi som AR, VR och 3D content. Hur kommer fenomenet phygital shopping att förändra retailbranschen?

Paneldiskussion: Kundupplevelse i butik - vad krävs för att lyckas framöver? Många pratar om kundupplevelsen som det viktigaste när den fysiska handeln ska visa framfötterna och blir ett alternativ och komplement till e-handel. Men vad krävs för att kunderna ska få den där wow-känslan när de besöker butiken? Deltagare: Susanne Holmström, Vd NetonNet Christina Synnergren, managing director & partner BCG Magnus Månsson, vd Racqet Krister Duwe, vd Synsam Sverige


Från en butikskedja med e-handel till en e-handlare med butiker Peter Rimbäck, vd Cervera Med en stark omnikanal med ökad omsättning både online och i butik har Cervera optimerat sin affär. Vilka lärdomar finns att dra av deras resa och vad krävs för att vinna kundens förtroende framöver?

Paneldiskussion: Apoteksmarknad i omställning Ann Carlsson, vd Apoteket AB Hannes Hasselrot, COO Kronans Apotek E-handeln med läkemedel växer i hög takt, vilket blivit ännu tydligare under pandemin. Samtidigt växlar kedjorna med fysiska apotek upp och utvecklar sina egna e-handelslösningar där deras butiksnät blir en viktig del i helhetslösningen.

Obemannat, förnyelse och hållbarhet – hur tar Coop kunden in i framtiden? Meta Persdotter, vd Coop Butiker och Stormarknader Så ska Coop gå in i framtiden med mer e-handel, obemannade butiker och en storsatsning på hållbarhet.

Focus on innovation and the customer journey Phil Le-Brun, Director Enterprise Strategy Amazon Web Services Amazon Web Services resa och väg framåt med fokus på innovation och kundresan. Insikter från Phil Le-Brun i bolagets Europa-ledning.

Hållbart i farten - hur fungerar det? Mariette Kristenson, vd Reitan Convenience Reitan Convenience är med Pressbyrån och 7-Eleven den ledande servicehandelsaktören i Norden. Nu testas ett helt nytt pilotkoncept för folk i farten – med sikte på framtidens snabba köp och ökad hållbarhet. Går det att kombinera?

En ny affärsmodell för framtiden - så möter Åhléns morgondagens kund Annica Hagen, vd Åhléns Vilken riktning väljer Åhléns för att möta framtidens kundbehov?

Hur ser framtidens handel ut? Sara Rosengren, professor och ansvarig för Center for Retailing Handelshögskolan Stockholm Vad kan vi förvänta oss av framtidens kund? Hur påverkade är vi långsiktigt av pandemin? Och vad händer med köpbeteendet? Frågorna är många inför de strategiska beslut som många företag måste ta. Här är svaren som den aktuella forskningen kan ge.

Så formar vi framtidens kundupplevelse - i en digitaliserad värld. Filip Ekvall, regionchef H&M Med flera olika detaljhandelskoncept formar klädjätten framtidens kundupplevelse – i butik och på nätet.

The future of retail: what will “tomorrow’s” customers expect from brands? Mei Chen, Director Alibaba The pandemic has accelerated digital transformation of many international brands and globally moved nearly all consumers online. Livestreaming and gamification are two examples of new trends in retail. Consumers today are discerning and have high expectations. What do brands need to do to capture the interest of tomorrow’s customers in this highly competitive landscape? And what do brands need to do to leverage the trends and learnings (from the East) in their home markets?

VINNARNA

De är handelns klarast lysande stjärnor just nu. Nio glada vinnare fick motta priser vid Retail Awards 2021. Här är samtliga vinnare:

Årets retailledare: Johan Sjödin, vd, Jysk Årets omniupplevelse: Kjell & Company Årets logistiksatsning: Mekonomen Årets butikskedja: Jysk Årets e-handel: Meds Årets hållbarhetssatsning: Synsam Årets butik: Pistill När det gäller de två sista priserna publicerar vi även motiveringarna eftersom vi tycker att de är allmänna och värda att ta till sig. Håll till godo!

Årets arbetsgivare: Ica Kvantum Bollnäs Juryns motivering: ”De små handlingarna gör stor skillnad. Med hjärta och engagemang tar sig den här handlaren tiden att varje dag hälsa på alla medarbetare och stämma av läget. Allt för att säkerställa att alla mår bra – inte ”bara” som medarbetare. Resultatet: En arbetsplats där medarbetare trivs och utvecklas med företaget.”

Årets butikssäljare: Helena Stelius, Lindex ”Årets butikssäljare har under pandemin både maximerat kundmötena och lyft personalen. Hon hälsar välkommen med en värme som känns och en naturlig ögonkontakt. Får med sin kunskap köpsuget att växa från en vara till en hel outfit – tänker helhet, tar initiativ och skapar en väldigt trevlig stämning.” Text: Gunilla Pihlblad, Convenience Store

10 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla